KÖPVILLKOR

Om Vaner Atelier | Vänerblommor AB

Företaget har sitt säte i Lidköping. Företagets postadress är Lindhagsgatan 3, 531 40 Lidköping.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@vanerblommor.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

EJ ÖPPET KÖP

För våra produkter som är vintage gäller inte öppet köp och bytesrätt.

LEVERANSTID

Vår Leveranstid är mellan 3-5 arbetsdagar.

SORTIMENT

Våra fysiska butiker och denna webbutik har samma lager, i oturliga fall kan en vara ha blivit såld i den fysiska butiken samtidigt som någon har beställt den i webbutiken. Vi reserverar oss för att detta skall hända men är noga med att uppdatera webbutiken så fort som möjligt.

FRAKTKOSTNAD/ALTERNATIV (SVERIGE)

Vi tillämpar en fraktkostnad baserad på varans storlek och vikt vid val av standardfrakt.

Fraktavgiften anges i kassan.

Hämta på vårt lager tar vi ingen avgift för. För detta val kontaktar vi er så fort ordern är redo att hämtas upp på vårt lager.

AVGIFT FÖR EJ UTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

I de fall paket, brev eller lastpall/större paket returneras till Vaneratelier av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren

1) inte löst ut paket från utlämningsställe

2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering

3) vägrat ta emot leveransen

4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter,

kommer Vaneratelier debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms.

I de fall fraktbolag eller Vaneratelier kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tillkommer en extra avgift på 300 SEK inkl.moms för ett nytt leveransförsök.

Kontakta info@vanerblommor.se 0510-20010, för mer information.
Lageradress: Lindhagsgatan 3, 531 40 Lidköping

PRISER

Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms.

BETALNING

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Du kan välja mellan betalningsalternativen Swish, kortbetalning, faktura eller bankkonto.

Genom att slutföra köpet godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor på denna sida. Du kan se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.

SEKRETESS

Se vår Integritetspolicy.

ÅNGERRÄTT

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage.

Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur.

Vaneratelier är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför er retur väl emballerat.

Vid köp av en vara som ej finns på lager, är specialtillverkad/beställd/Vintage eller på annat sätt anpassad för dig så gäller inte ångerrätten.

Ångerrätt gäller ej företagskunder.

Så här gör du en retur:

  1. Kontakta vår kundtjänst och be om en returfraktsedel och returblankett.
  2. Fyll i returblanketten. Var noga med att uppgifter är korrekta och tydliga.
  3. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Glöm inte bifoga returblanketters paketet.
  4. Returnera varan till Vanerateliers lager med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er.

När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten, returkostnaden är 80 SEK ink moms för service point. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning.

REKLAMATION

Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss på info@vanerblommor.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer.

Vi byter i första hand ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi er för produkten.

TRANSPORTSKADA

Viktigt! Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast.
Vid alla transportskador kontakta info@vanerblommor.se och bifoga i mail tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras

FÄRGER OCH BILDER

Vi strävar efter att återge färger och texturer på våra produkter så exakt som möjligt, men vi kan inte garantera att de bilder som visas i webshopen exakt återger verkligheten. Hur t.ex. färger återges beror bl.a. på din dator, bildskärmens inställningar m.m. Ofta använder vi också bilder från våra leverantörer, då har vi ingen möjlighet att påverka förutsättningarna vid fotograferinge.

FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att ändra pris och leveranstid vid eventuellt tryckfel. Om en produkt i Vanerateliers sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå, är Vaneratelier ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan. När kunden har lagt en beställning kan Vaneratelier inte ändra i beställningen, returvillkoren gäller.

FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

ÖVRIGA VILLKOR

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vaneratelier förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Ändringar till de Allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.